HOME MUSIC SAMPLES ARRANGEMENTEN
Agenda presentaties 2007
Den Haag
Cafe de Paas
19 februari
Pulchri Studio
24 februari
Kunstzaal Van Heijningen
9 juni
Kunst en Culinair Noordeinde
in Galerie Het Kleine Huys
21-24 juni
Lutherse Kerk
7 oktober
Woerden
Stadsmuseum
6 oktober
Voorburg
Huijgensmuseum
25 oktober
2008
Den Haag
Openbare Bibliotheek
22 februari
SSR-Reunistenkring Den Haag
politiek/culturele lezingencyclus 11 april
Museum Mesdag 19 april
10 mei
Lutherse Kerk Den Haag 24 mei
2009
Hermitage Amsterdam 12 januari
Nocturne Noordeinde Den Haag 7 februari
Feest van de zintuigen
Venduehuis der Notarissen Den Haag 13-14-15 mei
Feest van de zintuigen
Mastbosch Hotel Breda 30 mei
2010
Kunstzaal van Heijningen Den Haag 18 juni
2011
Den Haag
Galerie Heijmen 25 maart Filsofisch- Muzikale-Kunst Salon' In Haagse Dreven'
Salonbijeenkomsten 28 april en 27 mei
Pulchri Studio Synesthetisch Presentatie Progamma 19 juni
2013
Bonifatius kerk Rijswijk Standwal festival open dag 14 september
informatie presentatieprogramma's
Huygensmuseum
Hofwijck nodigt u van harte uit voor een avond
lezingen
en presentaties met het thema
Synaesthesie
Op
donderdagavond 25 oktober 2007
Constantijn
Huygens was een veelzijdig man. Naast zijn werk als secretaris van stadhouder
Frederik Hendrik, was hij ook een beroemd dichter, een zeer talentvol musicus en
componist, hij verdiepte zich in de schilderkunst en was een kenner van de
klassieke architectuur.
Diverse
kunstdisciplines komen samen in de persoon Huygens. Hij en zijn vrienden zochten
elkaar regelmatig op om de diverse kunsten waar ze zich mee bezig hielden aan
elkaar te tonen en ten gehore te brengen.
Synaesthesie,
in dit verband het simultaan ervaren van meerdere kunstdisciplines, is dan ook
een onderwerp dat prima aansluit bij de veelzijdige persoon Huygens. Het
bekijken van beeldende kunst bijvoorbeeld, begeleid door muziek, zorgt voor een
heel andere beleving van die kunstvormen dan wanneer ze los van elkaar ervaren
worden.
Daarom is in
samenwerking met dr. Stephan Baekers, filosoof en componist, deze avond
georganiseerd, waarbij uitwisseling van kennis en ideeën over dit onderwerp
vanuit diverse disciplines voorop staat.
Programma
Elke
onderdeel zal gevolgd worden door een korte synaesthetische presentatie door Dr.
S.F. Baekers, bestaande uit beeldende kunstwerken en door hem zelf
gecomponeerde muziek.
Inleiding door dr. A.M.Th. Leerintveld, voorzitter
Vereniging Hofwijck.
Dr. S.F. Baekers: toelichting op het begrip
synaesthesie.
-
Prof. dr. Christoph Jamme (filosoof): Duitse
filosofie en schilderkunst in de vroege Romantiek
Kunst
laat ons 'het onzichtbare' (Tieck: Franz Sternbalds Wanderungen) zien en 'gebruikt
daarvoor een hiërogliefen schrift'. Het gaat niet om het nabootsen van de
natuur, alleen uitbeelding en beleving staan hoger dan waarneming. In twee
hoogtepunten van de romantische schilderkunst wordt dit getoond: in Ph.O.Runges
"Zeiten"-cyclus en in de landschapsschilderkunst van C.D. Friedrich.
Synaesthetische
presentatie
Korte pauze
-
Dr. Frederik Arends (classicus): Literatuur in de
Antieke Oudheid
De betekenis en geschiedenis van het woord 'synaestesie'
komen aan bod. Vooral in aansluiting bij de dissertatie van Christoph Catrein
(2003), zal worden ingegaan op synaesthesie in de Grieks-Romeinse Oudheid: Zijn
er aanwijzingen dat het fysiologische fenomeen synaesthesie ook toen al
onderkend en benoemd is? Er zullen enkele opvallende voorbeelden van
‘metaforische synaesthesie’ bij Homerus, de Griekse tragici en Vergilius
besproken worden met als slot een brug naar de (Re?)naissance van
‘synaesthesie’ in de 18e en 19e eeuw.
Synaestetische
presentatie
-
Drs. Leo van Heijningen (kunsthistoricus)
Het
lijkt voor de hand liggend: een beeld aangevuld met muziek roept een andere
stemming op, werkt indringender. Maar waardoor? Klaarblijkelijk gebeurt er in
het tegelijkertijd van het zien en het horen iets, dat zowel het waargenomen
beeld omvormt, alsook de waargenomen muziek verandert. Synaesthesie is een 'samensmelting',
en wel zodanig dat er een eenheid uit ontstaat waarin beide, de 'gehoorde'
muziek en het 'geziene' beeld, samen iets anders worden. Dit leidt tot vragen
zoals: Hoe nemen we waar als we 'aan kunst doen'? Wát gebeurt er eigenlijk
bij die synaesthetische presentaties?
Afsluiting
Aanvang:
19:30 uur (ontvangst vanaf 19:00 uur)
Einde:
ca. 22:00 uur
Locatie:
Huygensmuseum Hofwijck, Westeinde 2A, 2275 AD Voorburg
Gelieve
te laten weten of u komt voor uiterlijk 16 oktober a.s.
Huygensmuseum
Hofwijck: (070)
3872311
info@hofwijck.nl
Sprekers
Dr. Stephan Baekers studeerde compositie aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag bij Leon Orthel en filosofie en muziekgeschiedenis
aan de Universiteit te Leiden. Na zijn doctoraal examen in 1975 richtte zijn
belangstelling zich in het bijzonder op de onderzoeksthema’s tijd en
geschiedenis. Hij promoveerde in 1980 bij prof. C.A. van Peursen te Leiden op
het proefschrift ‘De tijd bij Aristoteles en Heidegger’. In 1985-1986 deed
hij in vervolg daarop onderzoek naar het geschiedenis- en tijdbegrip bij Hegel
en Nietzsche aan het NIAS (Netherlands Institute of Advanced Studies) te
Wassenaar. Tevens gaf hij op uitnodiging gastcollege in o.m. Duitsland (Hegel
Archiv te Bochum) en publiceerde hij over zijn filosofische onderzoeksthema’s
in buitenlandse vaktijdschriften zoals ‘Hegel
Studien’ (Bochum) en ‘Archives de Philosophie’ (Paris). Over literatuur,
muziek en schilderkunst schreef hij beschouwingen, die werden gepubliceerd in
literaire tijdschriften als ‘Hollands Maandblad’ en ‘De Gids’.
Prof. dr. Christoph Jamme:
Na de studies Germanistiek, Filosofie en Algemene en vergelijkende
literatuurwetenschap promoveerde hij aan de Ruhr-Universiteit Bochum in 1981 met
het werk: "Ein ungelehrtes Buch. Die philosophische Gemeinschaft zwischen Hölderlin
und Hegel in Frankfurt 1797-1800". Daarna werd hij wetenschappelijk
medewerker bij het Hegel-Archief van de Ruhr-Universiteit Bochum. Van 1989 tot
1990 was hij Fellow bij het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS). In
1990 volgde het werk "Gott an hat ein Gewand. Grenzen und Perspektiven
philosophischer Mythos-Theorien der Gegenwart". Van 1994 tot 1997 was hij
Professor voor Geschiedenis van de Filosofie met in het bijzonder het Duitse
Idealisme aan de Friedrich-Schiller-Universiteit
van Jena. Sinds 1997 bekleedt hij de leerstoel voor Filosofie aan de
Universiteit Lüneburg.
Dr. J. Frederik M. Arends
is gepensioneerd leraar KlassiekeTalen aan het Bonaventuracollege te Leiden. Hij
heeft gestudeerd in Leiden en Heidelberg. Van 1982 tot 1983 was hij als Fellow
verbonden aan het NIAS (Netherlands
Institute of Advanced Studies) te Wassenaar.
Hij promoveerde in Leiden op een proefschrift over Plato’s Politeia. Recente publicaties van zijn hand zijn: ‘Plato’s
Gorgias as Political Philosophy’ en ‘From Homer to Hobbes and Beyond -
Aspects of ‘Security’ in the European Tradition’.
Drs. Leo van Heijningen studeerde Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden en tekenen en grafiek aan de Koninklijke Academie v. Beeldende Kunsten te Den Haag. Daarna was hij als freelance kunsthistoricus verbonden aan o.a. het Haagse Gemeentemuseum, het CKV te Den Haag en de Volksuniversiteit Den Haag. Daarnaast publiceerde hij veel over kunst en geschiedenis en was hij werkzaam als beeldend kunstenaar. Sinds 1984 heeft hij samen met zijn vrouw ‘Kunstzaal van Heijningen’ aan het Haagse Noordeinde. Deze galerie is bekend vanwege zijn specialisatie in hedendaagse Haagse stadsgezichten, landschapsschilderkunst, aquarel-/tekenkunst en grafiek.
*
Baekersmusic
Presentaties in september en oktober 2007
Deze en komende maand is er gelegenheid wederom een aantal
presentaties bij te wonen.
Presentaties in september zullen plaats vinden in
Kunstzaal Van Heijningen en Galerie Het Cleyne Huys aan het Noordeinde.
Daarnaast kan er in oktober een aantal presentaties worden bijgewoond op bijzondere historische locaties: De Lutherse Kerk (aan de Lutherse Burgwal te Den Haag)
en Museum Hofwijck (in Voorburg).
Het programma zal een aantal nieuwe presentaties bevatten,
met o.m. werk van Degas en C. D. Friedrich en muziek van mijn hand voor piano en
orkest.
*
Kunst
en Culinair in Synesthetische Setting
Noordeinde
Den Haag
Baekersmusic
Verzorging
van culturele programma’s en evenementen
Postbus
10422 2501 HK Den Haag
Telefoon
070 3643415
Website
www. Baekersmusic.nl
Mail
Baekers@planet.nl
Muziek,
beeldende kunst en literatuur worden in onderling verband gebracht in
synesthestische presentatie.
De
verschillende zintuigen werken samen, om tot een bredere kunstvisie te komen in
een passende ambiance.
Galerieen,
cafe’s en restaurants aan het Noordeinde bieden daarbij gelegenheid tot
culturele en culinaire ervaring op niveau.
Informatie
presentatieaanbod wordt op aanvraag verstrekt.
Wegens
beperkte ruimte is reservering gewenst.
*
Kunst
en Culinair in Synesthetische Setting
Noordeinde
Den Haag
Baekersmusic
Verzorging
van culturele programma’s en evenementen
Postbus
10422 2501 HK Den Haag
Telefoon
070 3643415
Keuze
uit programma’s
Er
is een tweetal mogelijkheden, waarbij het accent enerzijds op het culturele en
anderzijds op het culinaire aspect ligt.
1.
Uitvoeriger presentatie met duur van ongeveer 1 uur. Dit programma kan worden
gecombineerd met naar wens culinaire bijdrage.
2.
Korte presentatie met duur van ongeveer 20 minuten. Hierbij zal in restaurant
naar keuze een menu worden verzorgd.
Reservering
is gewenst. (tel. 070
3643415 of email Baekers@planet.nl)
De
programma’s omvatten een synesthetische presentatie met beeld en muziek,
vergezeld van toelichting.
Verdere
(synesthetische) afstemming op de verschillende zintuigen wordt bewerkstelligd
door ambiance en culinaire bijdrage.
Beeldende kunst, geexposeerd in Kunstzaal Van Heijningen en Galerie Het Kleyne Huis, staat in het middelpunt van de presentatie met daarbij passende muziek, gecomponeerd door Stephan Baekers.
Kunst
en Culinair in Synesthetische Setting
Noordeinde
Den Haag
Baekersmusic
Verzorging
van culturele programma’s en evenementen
Postbus
10422 2501 HK Den Haag
Telefoon
070 3643415
Synesthetische
presentatie met werk van in Galerie Het Cleyne Huys en Kunstzaal Van Heijningen
exposerende beeldende kunstenaars en muziek van Stephan Baekers vindt plaats op:
Donderdag
21 juni om 13.00 en 17.00 uur.
Vrijdag
22 juni om 13.00 en 17. 00 uur
Zaterdag
23 juni om 14.00 uur
in
Galerie Het Cleyne Huys (Noordeinde 154)
Bij
presentatie op 22 juni om 13.00 uur is de exposerende beeldend kunstenaar
Michiel Schrijver aanwezig.
De tentoonstelling Den Haag transparant toont werk van twee
glaskunstenaars: Gerard Heijmen en John Sillevis. Filosoof Stephan Baekers
leidt deze tentoonstelling in op vrijdag 22 februari met een bijzondere
lezing over synesthesie.
Heijmen en Sillevis
Van Gerard Heijmen zijn glasobjecten te zien. Begonnen met ontwerpen en
vervaardigen van kleine meubelen en sieraden, en werkzaam als glasblazer, is
Heijmen sinds 2004 glaskunstenaar. John Sillevis exposeert met portretten en
penningen in glas. Sillevis is hoofdconservator van het Gemeente Museum Den
Haag en was o.a. gastconservator van de tentoonstelling Leven als een
dandy in Museum Mesdag (2006). Kunstzaal Van Heijningen vult de
glasobjecten aan met etsen van Den Haag. Alle kunstwerken zijn te koop.
Lezing door Stephan Baekers
In de lezing van Stephan Baekers, waarbij hij gebruik maakt van beeld en
muziek, laat hij u beleven dat je anders kijkt naar een schilderij als je er
muziek bij hoort. En dat je anders luistert naar muziek als je er een
kunstobject bij ziet. De lezing gaat met andere woorden over synesthesie:
over het feit dat onder andere uitingsvormen van kunst elkaar beïnvloeden.
Stephan Baekers is filosoof en studeerde compositie aan het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag.
U kunt hier 5 geluidsfragmenten beluisteren van Stephan Baekers
voor
geluidsfragment 1: klik hier
voor
geluidsfragment 2: klik hier
voor
geluidsfragment 3: klik hier
voor
geluidsfragment 4: klik hier
voor
geluidsfragment 5: klik hier
Tentoonstelling en opening
De tentoonstelling is van 18 februari tot en met 29 maart te zien. De officiële
opening/lezing is op 22 februari van 20.00 tot 21.30 uur.
van maandag 18 februari 2008 tot zaterdag 29 maart 2008 |
| |
Bibliotheek Ypenburg | |
website: | http://www.glasobject.nl/ |
Den Haag transparant - expositie en lezing in Ypenburg | |||
De
tentoonstelling Den Haag transparant toont werk van twee
glaskunstenaars: Gerard Heijmen en John Sillevis. Filosoof Stephan
Baekers leidt deze tentoonstelling in op vrijdag 22 februari met een
bijzondere lezing over synesthesie. Heijmen en Sillevis Van Gerard Heijmen zijn glasobjecten te zien. Begonnen met ontwerpen en vervaardigen van kleine meubelen en sieraden, en werkzaam als glasblazer, is Heijmen sinds 2004 glaskunstenaar. John Sillevis exposeert met portretten en penningen in glas. Sillevis is hoofdconservator van het Gemeente Museum Den Haag en was o.a. gastconservator van de tentoonstelling Leven als een dandy in Museum Mesdag (2006). Kunstzaal Van Heijningen vult de glasobjecten aan met etsen van Den Haag. Alle kunstwerken zijn te koop. Lezing door Stephan Baekers In de lezing van Stephan Baekers, waarbij hij gebruik maakt van beeld en muziek, laat hij u beleven dat je anders kijkt naar een schilderij als je er muziek bij hoort. En dat je anders luistert naar muziek als je er een kunstobject bij ziet. De lezing gaat met andere woorden over synesthesie: over het feit dat onder andere uitingsvormen van kunst elkaar beïnvloeden. Stephan Baekers is filosoof en studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. |
Museum Mesdag
Speciale muzikale bijdrage aan de
tentoonstelling Vluchten in schoonheid van de Haagse componist en filosoof
Stephan Baekers Stephan Baekers studeerde compositie bij Leon Orthel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tevens studeerde hij filosofie aan de Universiteit Leiden, waar hij promoveerde bij prof. C.A. van Peursen op het proefschrift ' De tijd bij Heidegger en Aristoteles' (1980). Als fellow aan het NIAS ('Netherlands Institute of Advanced Studies) in Wassenaar bereidde publicaties over het tijdsbegrip bij Hegel en Nietzsche voor, die verschenen in o.m 'Hegel-Studien' (Hegel Archiv Bochum) en in de ' Filosofische Reeks' (Universiteit van Amsterdam). Over literatuur, muziek, en schilderkunst publiceerde hij in 'Hollands Maandblad' en 'De Gids' artikelen, waarvan tevens een aantal vescheen in de bundel 'Op het breukvlak' (Eburon). In samenwerking met musea, kunstgalerieen en beeldende
kunstenaars organiseerde en verzorgde Stephan Baekers een aantal
presentatieprogramma's in binnen en buitenland.
|
SSR-reünistenkring Den Haag e.o.
Secretariaat: ir. R. van der Veen
Willem de Zwijgerlaan 104A
2582 ET Den Haag
U wordt hartelijk uitgenodigd om aanwezig te zijn op de bijeenkomst van onze kring op
vrijdag 29 februari 2008 om 20:00 uur in een zaal van de Duinzichtkerk in het Benoordenhout,Van Hogenhoucklaan 89, Den Haag.
De heer mr. A.A.M. van Agt, oud-ministerpresident, zal voor ons spreken over:
“Justice or Jungle in het voormalige Palestina”.
Introducés zijn ook welkom, waarvoor u echter wel een bijdrage aan de penningmeester
dient af te dragen (€5p.p.).
Gastheer en gastvrouw zijn deze avond René en Emmy Schmal, tel. 070 3863270.
Wilt u vóór 27 februari aan hen of ondergetekende meedelen als u van plan bent te komen en met hoeveel personen?
Onze voorzitter gaf nog enige gegevens voor volgende kringbijeenkomsten door:
-vrijdag 11 april biedt dr. Stephan Baekers, filosoof en componist, een beeld- en geluidpresentatie van synesthetische aard, met werk van beeldende kunstenaars en eigen muziek (synesthesie is het samengaan van verschillende zintuigen, in dit geval oor en oog).
Meer informatie hierover kan men vinden op www.Baekersmusic.nl
Horen,
Zien en Verstaan: beeld, muziek en bezinning
Op
zaterdagmiddag
24 mei, om 15. 00 uur, kunt u in
de Lutherse kerk terecht voor een bijzonder
programma, dat wij Horen, Zien en Verstaan
noemen.
‘Horen’
heeft betrekking op de muziek en op de (bijbel)teksten
met overweging waarnaar we luisteren.
‘Zien’
op de kunstwerken, die in videovorm
worden geprojecteerd.
‘Verstaan’
verwijst naar de bezinning, die we door de
combinatie van deze indrukken proberen mogelijk
te maken. We hopen zo op een verdiepende manier
een verbinding te leggen tussen cultuur en
geloof.
Aan
het programma werkt mee dr. Stephan
F. Baekers. Hij
is filosoof, componist. Hij maakt programma’s
op basis van synesthesie:
het tegelijkertijd ervaren van verschillende
zintuiglijke indrukken. In dit geval gaat het om
het
gelijktijdig laten ervaren van
verschillende kunstdisciplines: muziek en
beeldende kunst. Voor een impressie verwijzen
wij u naar zijn website: www.Baekersmusic.nl
Daarnaast
werkt ook ds. Erwin de Fouw mee, predikant in de
Evangelisch - Lutherse Gemeente. Hij zal
verbanden leggen tussen de beelden, de muziek en
de Bijbel.
Plaats: Lutherse Burgwal 9, Den Haag.
Synesthetisch presentatieprogramma
Maandag 12 januari 2009
14.00-15.00 uur
HERMITAGE AMSTERDAM
Nieuwe Herengracht 14 Amsterdam
Caspar David Friedrich
De landschappen en zeegezichten van Caspar David
Friedrich geven een indringend beeld van wat de moderne mens nog aan
betekenis kan ontlenen aan een wereld, die zich slechts als schouwspel
voor zijn ogen manifesteert.
Onttovering van de natuur door de analytische en koude
blik van wetenschap en
techniek laat ons (gepersonifieerd in de figuren
in het werk van Friedrich) nog slechts toe als toeschouwer, die
niet meer deel uit lijkt te maken van wat hem omringt.
Verloren in de aanblik van een ruimtelijkheid, die onze
nietigheid met de leegheid van de wereld confronteert, begint eerst een
zoektocht naar vernieuwing van ervaring, die de betovering dan wel node
mist, maar zich daardoor toch niet uit het veld geslagen voelt.
Zoals een tijdgenoot dichter-filosoof als Novalis ook
voor ogen stelde, gaat het betoverende sprookje (als zingevende
mogelijkheid) vooraf aan ons ervaren.
De wereld als een zichtbaar en (in aandachtige
verstilling) te beluisteren mysterie, dat zich bij uitstek in de kunst kan
openbaren, treedt in het landschap van Friedrich naar voren uit het ons
omringende, razende tumult, dat oren verdooft en ogen verblindt.
PERSBERICHT
STEPHAN
BAEKERS BIJ KUNSTZAAL VAN HEIJNINGEN
Wegens het succes van de voorgaande keren, wordt voor de derde keer de ‘Noordeinde Nocturne 2009’ gehouden op zaterdag 7 februari.’ Initiatiefnemers zijn de galeries van deze Haagse kunst-straat in samenwerking met het Haags Residentieorkest. Tussen 20.00 uur en 22.30 uur zullen in de galeries diverse muziekuitvoeringen plaatsvinden door musici van het residentieorkest, maar ook van ander gezelschappen.
Het aanbod is zeer gevarieerd: klassiek maar ook Latin Folk en Jazz. Verder kunnen in sommige galeries ook hapjes en drankjes geconsumeerd worden van de verschillende specialiteitenrestaurants die het Noordeinde rijk is. Het exacte programma is op de avond zelf in elke galerie verkrijgbaar.
Kunstzaal van Heijningen brengt hierbij om 20.00 uur iets wel heel bijzonders: geen gewone muziekuitvoering, maar een letterlijke samensmelting van muziek en beeldende kunst in de vorm van een ‘synesthetische’ presentatie van Stephan Baekers, waarmee hij weerklank in binnen en buitenland vond bij tal van evenmenten, o.m. in samenwerking met musea en kunstgalerieen (voor meer info. zie baekersmusic op Google).
Van digitale opnamen van schilderijen heeft hij videopresentaties gemaakt, waarbij een gedetailleerd beeld van de kunstwerken ontstaat. Bij deze beelden is vervolgens via de computer door hem gecomponeerde muziek gevoegd, die in samenhang met de beelden wordt beluisterd. Zijn presentaties zijn zo kunstwerken voor oog èn oor. De term ‘synesthesie’ duidt daarbij op het samengaan van de waarnemingen van de verschillende zintuigen – een term die terug gaat op de Griekse filosoof Aristoteles. De kunstwerken worden onder invloed van Baekers muziek tot iets nieuws getransformeerd, dat aanleiding geeft tot een andere ervaringsmogelijkheid van kunst. Het presentatie programma omvat werk van Matthijs Maris (eerder vertoond in museum Mesdag in den Haag en in de Hermitage Amsterdam) en twee hedendaagse kunstenaars van Kunstzaal van Heijningen: Marie Josée Leenders met Sumi-E penseeltekeningen en John Sillevis met glaspenningen.
De Noordeinde Nocturne wordt feestelijk afgesloten door een gratis concert van het residentieorkest in de Waalse Kerk, Noordeinde no.25, om 23.00 uur.
De term ‘Nocturne’ werd in de 18de eeuw gebruikt voor een muziekstuk, meestal voor blazers, gecomponeerd om ’s avonds in de openlucht gespeeld te worden. Met de componist Chopin kreeg het zijn huidige betekenis: stemmige, dromerige pianomuziek. De galeries aan het Noordeinde willen ermee aangeven dat er bij hun op deze zaterdagavond een samensmelting tussen beeldende kunst en muziek plaatsvindt.
Nocturne
Een mogelijkheid tot andere
kunstervaring
Noordeinde
Den Haag
7 februari 2009 20.00-23.00 uur
Met medewerking van Kunstgalerieen en
Residentie Orkest
Evenement met interactie tussen kunsten
Toelichting bij achtergrond van programma
Synesthetische presentatie
in Kunstzaal van Heijningen
door Stephan Baekers
Samenhang van de kunsten en van de zintuigen
Dat de onderscheiden kunsten een meer of minder nauwe
samenhang vertonen is veelal wel bekend. Nadere aandacht verdient daarbij
ook, dat voor de totstandkoming
van kunstwerken het onderling contact tussen kunstenaars bijzonder productief is, zoals de geschiedenis laat zien.
De vroege Duitse romantiek (rond 1800) geeft daarvan een
duidelijk voorbeeld. Een opmerkelijke indicatie daarvan is ook te vinden
rond 1920 in Parijs. Daar
konden, vooral dankzij de inspirerende impulsen van de bevlogen
impressario Diagileff en diens Ballets Russes, kunstenaars als Picasso en
Strawinsky elkaar treffen voor hun gedachtewisseling in de informele
ambiance, die het Parijse cafeleven bood.
Dichters, filosofen, schilders en componisten, behorend
tot de vroege Romantiek, voerden
in een overeenkomstige
enscenering eveneens een levendige, en baanbrekende, discussie over de
betekenis en samenhang van de kunsten. Kunst als aangeduide samenhangende
eenheid kreeg daarbij sterk de nadruk. Uiting aan hetzelfde levensgevoel (dat
wereld in het teken van de 'Weltschmerz'
liet veschijnen) werd in de kunsten gegeven op onderscheiden wijze (picturaal
in beeldende kunstwerken, muzikaal in composities en verbaal in literaire
en filosofsiche teksten). Als
belangrijke vertegenwoordigers van dit romantische perspectief zijn de
dichter-denker Novalis, de componist Schubert en de schilder C.D.
Friedrich te noemen.
Samenhang van de zintuigen (synesthetische interactie, die
indrukken op elkaar betrekt) ligt ten grondslag aan dit samengaan van de
kunsten.Verband houdt daarmee ook de mogelijke overdraagbaarheid (transpositie)
van stemming en gevoel (affectie) in de verschillende domeinen van de
waarneming (zoals gehoor en gezicht).
Dat ook het sociale gevoel en gezelligheidselement daarbij
niet mag worden vergeten, zal duidelijk zijn. Dit kreeg dan ook volop de
ruimte in de bezoeken aan de cafes en restaurants, waar de betreffende
kunstenaars onder het genot van rookwaar (en anderszins zintuigelijke
prikkeling van drank en dis) elkaar troffen. Daarvan zijn ook in het
huidige Wenen, Berlijn en Parijs nog steeds de niet uit te wissen sporen
terug te vinden, ondanks het (weinig gezellige) effect van het rookverbod.
Initiatief tot inblazen van nieuw leven: een
overzicht van het effect
Herleving van de mogelijkheid tot wederkerige inspiratie
bij de verschillende kunsten is te vinden in het initiatief, dat mede werd
gesteund door een aantal beeldende kunstenaars, die exposeren in
belangrijke galerieen aan het Noordeinde te den Haag. Dit initiatief vond
tevens interesse bij musea en ook van wetenschappelijke kant.
Noordeinde en Mesdagmuseum
Naar aanleiding van de Millaisexpositie in het Van
Goghmuseum in Amsterdam en de parallel expositie 'Vluchten in Schoonheid'
in het Mesdagmuseum in den Haag, is vorig jaar zomer een programma
met synesthetische presentaties tot stand gekomen en verzorgd in
samenwerking met Maartje de Haan (directeur van het Mesdagmuseum). Een
bijdrage ter ondersteuning van
het syntesthetische programma leverde daarbij tevens John Sillevis (hoofdconservator
van de collectie negentiende eeuw van het Gemeentemuseum in Den Haag).
Nodige weerklank vond het initiatief al vanaf de eerste
ontplooiing bij belangrijke kunstgalerieen, zoals Kunstzaal van Heijningen,
aan het Noordeinde in den Haag. Met de kunsthistoricus en galeriehouder
Leo van Heijningen werden tal van presentaties bij verschillende
expostities en andere gelegenheden verzorgd.
Ook galerie Het Cleyne Huijs bood eerder al gastvrij
onderkomen voor prestentatieprogramma's en bleek tevens daarbij een goede
ontmoetingsplaats (mede door gezellige en stijlvolle ambiance). Er kon
daar herhaaldelijk worden gediscussieerd met geinteresseerden naar
aanleiding van presentaties van werk van kunstenaars, die hun band met
deze galerie benutten voor het initiatief.
Hermitage Amsterdam en buitenlandse interesse
Meest recent is een presentatieprogramma met werk van
C.D.Friedrich. Daarbij werd medewerking verleend door de Hermitage
Amsterdam in het kader van de expositie (tot 18 janruari van dit jaar) van
werk van Friedrich uit de
Petersburgse collectie, aangelegd door de Russische tsarenfamilie.
Voorafgaand aan deze presentatie in Amsterdam is op
uitnodiging, als onderdeel van een gastcollegeprogramma en in samenhang
met een analyse van de literaire theorie van Novalis, in Duitsland aan de
universiteit van Lüneburg een synesthetische presentatie van werk van
Friedrich (met dat van zijn Engelse geestverwant William Turner ) verzorgd.
Tevens werd contact gelegd met het nabijgelegen Paula Modersohnmuseum,
waarbij mede de conceptie van de kunst van deze schilderes (die met Rilke
en Van Gogh ideeen uitwisselde ) een vruchtbaar perspectief bij verdere
uitwerking van het synesthetisch initiatief kon bieden.
Van de zijde van internationale organisatie op gebied van
culturele evenementen heeft het evenmin ontbroken aan belangstelling en
medewerking bij tot standkoming van buitenlandse presentatieprogramma's.
Bij de (grootste) Europese organisatie op gebied van
timeshare -Hapimag- is op
uitnodiging een aantal programma's verzorgd in 2007 en 2008 voor een
internationaal publiek. Mede op basis van het expositieprogramma van musea
(waaronder het Mesdagmuseum in den Haag) is in dat verband werk van o.m.
Matthijs Maris, Rembrandt en Millais in synesthetische vorm
gepresenteerd.
Met inspirerende medewerking van het resortmanagement bij Hapimag leverde dit een waar cultureel alsook culinair feest op. Het verblijf op het imposante middeleeuwse Chateau Chabenet in Le Berry (in midden-Frankrijk) en de bijdrage van de directie ervan stonden daarbij borg voor een zeer passende en stemmige omgeving . Een stijlvolle ambiance voegde overigens ook op een aantal andere historische locaties, waar presentaties plaats vonden (zoals de Lutherse Kerk in den Haag en het Huygensmuseum in Voorburg), een niet te verwaarlozen glans toe aan de synesthetische ervaring van het kunstwerk.
Feest van de zintuigen
Venduehuis Den Haag
13, 14, 15 mei
In het kader van de grote kunst en antiek
voorjaarsveiling heeft het Venduehuis der
Notarissen te Den Haag in samenwerking met baekersmusic
een synesthetisch presentatieprogramma gerealiseerd voor
geinteresseerde bezoekers.
Nadere informatie over betekenis van synesthesie,
waarbij interactieve samenhang van de zintuigen in het middelpunt staat, is
te vinden op www.baekersmusic.nl
Voor nadere kennismaking is ook een bijzonder arrangement geschikt, dat in samenwerking met Golden Tulip hotel wordt aangeboden. Informatie over een gelijknamig parallelprogramma is te vinden op de website van Mastbosch Hotel (Golden Tulip) Breda.
Feest
van de zintuigen 30 mei 2009
Temidden van het uitbundige lentegroen biedt Baekersmusic in samenwerking
met het Mastbosch Hotel de mogelijkheid tot een vernieuwende ervaring van
kunst, waarvan culinair aspect en sfeervolle ambiance tevens onderdeel
uitmaken.
Presentatie programma
Meesterwerken uit verschillende periodes van de kunstgeschiedenis worden
getoond in een presentatie met een horizon-verbredend effect. Dit mede
door de combinatie met muziek, speciaal gecomponeerd om stemming en sfeer
van de beeldende kunstwerken te verklanken.
Door vormgeving op basis van computermogelijkheden wordt een nieuwe visie
op kunst geïntroduceerd, met als spil de levende interactiviteit tussen
zien en horen.
Effecten van beeld en muziek gepresenteerd in de sfeervolle ambiance van
het Mastbosch Hotel, dat gelegen is in een schitterende bosrijke omgeving,
worden aldus verenigd in een omvattende metamorfose.
Voor meer informatie over de presentatievorm zie ook www.baekersmusic.nl
Het feest van de zintuigen wordt gecompleteerd door een drie gangen diner
inclusief apéritief en glas wijn na afloop van het culturele programma.
Prijs ter kennismaking: € 149.00 per persoon.
(op basis van een standaard 2-persoonskamer, toeslag luxe kamer € 30,00
per kamer per nacht)
Reserveren is mogelijk tot 15 mei a.s.
tel.
076-5650050
Kunstzaal Van Heijningen 18-6-2010
Synesthetische presenstatie
Eerder is in kader van jaarlijks terugkerend evenement (Nocturne) aan Noordeinde te Den Haag in samenwerking met kunstgalerieen en Residentie Orkest aandacht gevraagd voor interactie tussen verschillende zintuigen.
In aansluiting daarop kan nu wederom gelegenheid worden geboden, zintuigelijk interactieve presentatievorm te ervaren met medewerking van Haagse beeldende kunstenaars en bijdragen van hun hand. Haagse stadsgezichten zijn in videopresentatie samengevoegd met muziek die daarvoor is gecomponeerd en sfeer van de visuele indrukken voor het oor hoorbaar maakt en onderstreept.
Haagse instellingen (zoals Museum Mesdag en Openbare Bibliotheek) gaven eerder blijk interesse in deze (ruimere) opzet van kunstbeleving en boden concrete gelegenheid daartoe in de vorm van een presentatieprogramma.
In Kunstzaal Van Heijningen aan het Noordeinde wordt in het kader van Festival Classique nu een speciaal presentatieprogramma voor bezoekers aangeboden. Dit ter illustratie van de innoverende benadering (en ook als een concrete bijdrage aan het kernthema en onderzoek van het Festival), waarbij samenhang tussen de zintuigen in het middelpunt staat.
Het programma zal op vrijdag 18 juni worden verzorgd met medewerking van Haagse beeldende kunstenaars en muziek die daarbij met videofilm speciaal werd samengevoegd met oog op mogelijkheid van zintuigelijk ineractieve (synesthetische) ervaring.
Aanvang van programma: 19.30 uur.
Met oog op beperkte ruimte voor bezoekers gelieve u tijdig aanwezig te zijn. Na aanvang is galerie voor bezoek gesloten tot ongeveer 20.30 uur. Toegang is gratis.
Voor nadere kennismaking en informatie kunt u site
www.baekersmusic.nl (zie daar onder agenda) bezoeken. Op Google zijn naast Youtube (zie onder 'sfbaekers') videoclips te zien, die van de presentatievorm een indruk geven.
Muziek en Beeldende Kunst aan het Noordeinde
Vrijdag 18 juni 2010, 19.30-20.30 uur
Eerder is o.m. bij het jaarlijks terugkerend evenement
Nocturne aan het Noordeinde te Den Haag in samenwerking met kunstgalerieen aandacht besteed aan interactie tussen de zintuigen.In
Kunstzaal Van Heijningen aan het Noordeinde wordt als vervolg daarop tijdens het Festival Classique nu een speciaal presentatieprogramma voor bezoekers aangeboden i.s.m. Baekersmusic .Het programma bestaat uit beeldende-kunst-videofilms met muziek van
S.F. Baekers.Google/Youtube
(zie onder sfbaekers) en website www.baekersmusic.nl bieden met aantal videoclips daarvan een indruk en nadere informatie.Werk van
Haagse beeldende kunstenaars (met als onderwerp Haagse stadsgezichten)geexposeerd in Kunstzaal van Heijningen maakt deel uit van het programma.Tevens vindt de premiere plaats van speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerde muziek .
Geinteresseerden zijn van harte welkom. De toegang is gratis.
Gedurende het programma is de galerie gesloten.
Vrijdag 25 maart 2011 Galerie Heijmen Prinsegracht 132 Den Haag
Salon
Salon met
een muzikaal, filosofisch, literair en beeldende kunst perspectief zal worden
geintroduceerd op vrijdagavond 25 maart a.s.
vanaf 20.00 uur in Galerie Heijmen aan de Prinsegracht 132 te Den Haag.
Op mijn Bösendorfer concertvleugel improviserend en
ook puttend uit de muziekliteratuur voor piano zal een stemming door mij worden
nagestreefd, die met filosofische
bespiegeling over literaire en kunstthema's
de toon wil zetten van de avond.
Bekende en minder bekende visies van kunstenaars en
filosofen op creativiteit en betekenis van de (ervaring van) kunst zullen
daarbij de revue passeren in een voor het denken en zintuigelijk ervaren
stimulerende sfeer.
De geest van befaamde
salons als die van Rachel Varnhagen in Berlijn en Caroline Pichler in Wenen ten
tijde van Napoleon Bonapartes rijzende ster aan het politieke en ideele
uitspansel zal daarbij hopelijk weer vaardig kunnen worden over deelnemers aan
de Salon.
In het spanningsveld van revolutionair elan en
restauratief conservatisme leverden mede op instigatie van denkers als Kant,
Hegel en Schelling in de negentiende eeuw kunstenaars in heel Europa hun
bijdrage aan wat als schittering van het Rijk van de Geest werd beoogd in
aanvang.
Degradatie daarvan tot de matte onvolkomenheid van een
politiek-economisch surrogaat bracht aan de vooravond van de eerste Grote
Wereldbrand en in het daarop volgende interbellum denken en kunst ook opnieuw in
beweging. De vroegere napoleontische impuls kreeg zo een nieuw slagkracht, die
ontdaan van romantiek en dweepzucht verbitterde trekken duidelijk toonde.
Een confrontatie tussen baanbrekende bewogenheid (ook
in het verleden) en stagnerende
inertie (ook nu) gaf en geeft nog steeds richting aan de loop van het culturele
leven.
Stephan Baekers
Salon 'In Haagse Dreven' 28 april en
27 mei
In vervolg op de Salon van vrijdag 25 maart
a.s. in Galerie Heijmen bestaat gelegenheid de discussie over zaken de kunsten
betreffende ook voort te zetten in
april en mei.
Daartoe wordt verheugende medewerking verleend
door Kunstzaal Van Heijningen, die al eerder gastvrij en sfeervol onderdak bood
aan presentatieprogramma bij voorgaande gelegenheden.
Daarnaast is er uitbreiding van bijzondere
locatie en ambiance nu ook in vooruitzicht gesteld in het kloppende hart van Den
Haag, nabij historische monumenten en gebouwen van onze parlementaire
democratie.
Op donderdag 28 april a.s. om 20.00 uur is er
een Salonbijeenkomst ten huize van Pieter Paul Verberne aan het Buitenhof 5 te
Den Haag.
En op vrijdag 27 mei a.s. om 20.00 uur is
Kunstzaal Van Heijningen aan het Noordeinde 152 te Den Haag gastgever voor een
hopelijk weer even geanimeerd cultureel samentreffen.
Presentatie synesthetisch programma
Pulchri Studio, Louis Quinzezaal
Lange Voorhout 15, Den Haag
Zondag 19
juni 2011
Vanaf 12.00 uur tot 15.00 uur
Toegang vrij
Werk van Lucas van Leyden (en andere, ook
hedendaagse schilders) wordt in videopresentatie met daarbij muziek gecomponeerd
door Stephan Baekers getoond.
Laatste Oordeel van Lucas van Leyden (behorend
tot vaste collectie van Lakenhal te Leiden en tot 26 juni ook onderdeel van
speciale expositie aldaar met grafisch werk, waar Lucas van Leyden vermaard om
was bij zijn leven) leverde
inspiratie voor orkestwerk. Daarin werd de stemming, die de componist bij zijn
ervaring met het schilderij deelachtig werd, muzikale uitdrukking gegeven.
Fotomateriaal ter beschikking gesteld door
Lakenhal Leiden is gebruikt voor videoverfilming door Stephan Baekers.
Daarnaast heeft samenwerking plaats gevonden met
andere musea en ook kunstgalerieen, die resulteerde in tal van
muziek-videopresentaties waarbij interactie tussen visuele en auditieve
zintuigelijkheid (syn-esthesie) uitgangspunt vormt.
Voor nadere informatie zie ook:
www.baekersmusic.nl (onder rubriek agenda).
Tevens zijn presentaties te zien op Youtube (zoeken
bij: sfbaekers).
Sinds enige maanden is er een voortzetting van het synesthetisch initiatief in de vorm
van de Salon "In Haagse Dreven", die op bijzondere locaties al
bijeenkwam (zie eveneens www.baekersmusic.nl
voor nadere informatie).
Ook bij andere gelegenheid is tijdens evenmenten
in den Haag (zoals Festival Classique en Nocturne aan Noordeinde)
aandacht besteed aan mogelijkheid kunsten en daarbij behorende
zintuigelijkheid interactief (synesthetisch) te benaderen. Hierin onderscheidt
zich de Haagse aanpak duidelijk van een andere, meer eenzijdige orientatie op
kunst.
Pulchri Studio komt daarbij ook erkenning en waardering
toe, vanaf allereerste begin al lans te hebben willen breken voor synesthetische
presentatievorm.
Voor meer informatie zie Google:
baekersmusic
Copyright © 2011 BAEKERSMUSIC Baekers@planet.nl
strandwal festival 2013
bonifatius kerk rijswijk
open dag zaterdag 14 september
programmatoelichting bij bijdrage van stephan baekers
stephan baekers studeerde muziek (piano bij gerard hengeveld) en compositie (bij otto ketting en leon orthel) aan koninklijk conservatorium te den haag . daarnaast studeerde hij filosofie aan de universiteit te leiden waar hij promoveerde bij prof. c.a. van peursen op een studie betreffende het concept van de tijd bij aristoteles en heidegger.
als filosoof en componist zet stephan baekers zich in voor een integratie van de zinguigelijke aspecten van de kunstervaring.
horen en zien worden daarbij op elkaar afgestemd. zij zijn zo op interactieve wijze op elkaar betrokken in muzikale vorm ( compositie) en picturale vorm (videobewerking van schilderijen onder meer)
wat de beelden aan stemming teweeg (kunnen) brengen wordt daarbij versterkt en parallel weegegeven in de muziek. en andersom laat het beeld in zichtbare vorm de luisteraar van een zelfde of overeenkomstige emotie deelgenoot worden.
natuurlijk is dit alleen voor de betreffende concrete combinatie, die stephan baekers van beeld en muziek heeft gecreeerd, het geval. voor de scheppende kunstenaar is het immers mogelijk en staat het vrij, op zijn eigen wijze uitdrukking te geven aan zijn gevoel. wat niet per se met dat van te luisteraar en kijker hoeft te corresponderen.
maar dat is eigenlijk nooit het geval ooit geweest in de kunst.
als een schilder als van gogh, om een relevant voorbeeld te noemen, een paar oude schoenen afbeeldt, dan hoeft dat niet overeenkomstig de wens en het gevoel of smaak van zijn tijdgenoten (of van latere beschouwers zelfs ook) te gebeuren.
ieder kan dus ook in zo'n geval afstand nemen van het gebodene in de kunst.
de presentaties van stephan baekers geven overigens niet een objectieve/gelijkende of fotografisch scherpe afbeelding van de schilderijen die hij gebruikt. maar eerder een vertekening die hij in overeenstemming beter toch acht met de muziek vaak.
muziek en beeld zijn daarbij wel gelijkwaardig als uitdrukkingsmiddel van de kunstenaar voor zijn emoties.
de samensmelting van ervaringsmogelijkheden in de presentaties wil duidelijk dus niet de muziek ondergeschikt aan het beeld maken of andersom. en daarmee is ook het oorpronkelijke beeldende kunstwerk of de compositie niet overbodig geworden. deze zijn los van de presenatie ook te genieten op zich.
alleen werkt het zien en beluisteren van de presentatie wel door bij de ervaring nadien van muziek en beeld afzonderlijk.
dit werd ook bevestigd al veelvuldig door beeldende kunstenaars met wie stephan baekers mocht samenwerken bij totstandkoming en organisatie van evenementen waarbij presentaties onder de aandacht konden worden gebracht van een breder publiek ook.